Van examenvrees naar examenfeest

Stacks Image 3
Van examenvrees naar examenfeest, Kim Oonk, Quirijn

'Van examenvrees naar examenfeest' is geschreven voor leerlingbegeleiders en docenten, maar ook ouders en leerlingen kunnen zeker baat hebben bij dit boek. Deze laatste groep, de leerlingen, zal vooral aan de slag gaan met het bij het boek geleverde werkboek. In dit werkboek worden middelbare scholieren die kampen met examenvrees op praktische wijze met veel opdrachten geholpen wijs te worden uit hun eigen angst. De volgende onderwerpen komen aan bod: Plannen, de kracht van gedachten, spanning in je lichaam onder controle houden, je slechte eigenschappen anders benoemen, de invloed van je ouders en afsluitend, hoe leer je geloven in jezelf? Allemaal heel praktisch en meteen toepasbaar. Alleen het gedeelte over fantaseren en in je gedachten een hulpbron oproepen, zal niet iedere scholier aanspreken of als zinvol ervaren, vermoed ik. Dit werkboek is in mijn ogen vooral geschikt voor examenleerlingen van HAVO en VWO. Leerlingen op het VMBO zullen begeleiding nodig hebben bij het gebruiken van het werkboek.

Het boek zelf richt zich op begeleiders van leerlingen in het eindexamenjaar. De laatste drie van de in totaal zes hoofdstukken zijn direct gericht op trainers van een cursus voor het overwinnen van examenangst terwijl de daaraan voorafgaande drie ook zeker informatief zijn voor ouders, docenten, mentoren etcetera. In het eerste hoofdstuk wordt achtergrondinformatie gegeven over examenvrees: hoe ontstaat het, welke oorzaken kunnen er voor zijn en hoe herken je het? Het tweede hoofdstuk gaat in op de vier gebieden waarop scholieren begeleiding nodig kunnen hebben, zijnde: studievaardigheden, gedachten ombuigen, omgaan met spanning in het lichaam en de mensen om de scholier heen betrekken bij de aanpak. In het derde hoofdstuk wordt uitgebreider ingegaan op de invloed van deze omstanders, en dan met name de ouders, op de examenvrees.

De laatste drie hoofdstukken richten zich echt helemaal op trainers. In hoofdstuk vier worden, meer in zijn algemeenheid, handvaten gegeven voor trainers en worden eventuele valkuilen bij het aanbieden van een training besproken. In hoofdstuk vijf wordt stap voor stap besproken hoe je de training kunt opzetten. Dit is zeer gedetailleerd uitgewerkt met voorbeeldformulieren, uitnodigingsbrieven en een vragenlijst. Het raamwerk voor de cursus wordt gegeven, maar inhoudelijk wordt er minder op de training ingegaan. Dit wordt voor een groot deel aan de trainer zelf overgelaten en er wordt verwezen naar het werkboek. Wel worden in hoofdstuk zes een hoop oefeningen aangereikt, maar dit betreft meer oefeningen om contact te maken binnen de groep, ontspanningsoefeningen en oefeningen om de deelnemers aan de training te verleiden gedachten en emoties te delen. Deze oefeningen zijn niet direct gericht op het aanpakken van de examenangst.

Omdat ruim de helft van het boek echt gericht is op trainers, zou ik het niet direct aanraden aan ouders, al kunnen zij zeker wel kennis over examenvrees halen uit de eerste drie hoofdstukken. Het bijgeleverde praktische werkboek daarentegen is wel heel geschikt om als scholier en/of als ouder mee aan de slag te gaan en ook los verkrijgbaar.
Voor trainers biedt het boek een gedegen ondersteuning bij het aanbieden van een examenvreestraining. Waarbij ik denk dat ook zij voor de inhoudelijke invulling van de cursus snel het werkboek erbij zullen pakken, omdat dit heel praktisch stap voor stap vertelt hoe je de training kunt invullen.

In het boek zijn duidelijk NLP-invloeden terug te vinden en niet iedereen zal zich hier evenzeer in kunnen vinden. Sommige oefeningen zullen door scholieren misschien wat vaag en zweverig gevonden worden zoals mediteren, mindfullness, in je fantasie hulpbronnen inroepen. En ik denk dat leerlingen van zeventien/ achttien jaar oud zich niet erg serieus genomen zullen voelen bij oefeningen als 'de teletijdmachine', 'Doolhof vormen met bomen" of 'propjes schieten'. Terwijl andere oefeningen waarschijnlijk weer te lastig zijn voor de jongere examenkandidaten (VMBO).
In mijn ogen is dit dan ook een boek om eens rustig door te nemen als trainer of ouder en er dan dat uit te halen waarmee je denkt met jouw kind of groep resultaten te kunnen boeken. Vergeet daarbij zeker het werkboek niet.

Tamar de Vos - van der Hoeven


Bestellen of meer informatie?



Auteursrechten nadrukkelijk voorbehouden